0

10 nye kostråd

Posted by LikeBree on 24. september 2013 in Alt og intet |

Så blev Fødevarestyrelsen og Fødevareinstituttets 10 nye kostråd fremlagt.

Danskerne generelt spiser alt for lidt fisk og grøntsager, og alt for meget salt, sukker og mættet fedt.
Husk at Nøglehulsmærket og Fuldkornsmærket ikke er obligatoriske mærker. Det er mærker, man kan BETALE sig fra at få påsat sit produkt. Det betyder IKKE, at det er sundere end det økologiske alternativ på hylden ved siden af!

Det er mig en gåde, hvordan en gennemsnitsdansker ikke kan nå op på 600g frugt og grønt om dagen. Min 4-årige spiser da mindst 500g om dagen og her er anbefalingerne 300g.
Husk at juice af tvivlsom karakter ikke rigtig gælder som frugt!

I et land af øer omgivet af vand, sundt og uforurenet vand (mostly) er det betragtet nærmest blasfemisk at spise SÅ lidt fisk pr. dansker!
En rødspættefilet, en laksefilet, en torskerognsmad, en halv dåse makrel og en halv fiskefrikadelle… Hvor svært kan det være at nå op på 350g på en HEL uge?!

“Jeg kan smage, at det ikke er hvid pasta” og “Der er vildt meget fedt i kerner” … Jeg har hørt mange tåbelige undskyldninger for ikke at spise sundt.
Jeg læste på TV2 Finans, at gennemsnitsdanskeren kan spare 4.300 kroner om året… PÅ BRØD. Det er 350 kroner om måneden… PÅ BRØD. Og du skal ikke bilde mig ind, at 450 kroner om måneden på brødbudgettet er til rugbrød/fuldkorn alene!!!
Vi bruger 40 kroner om måneden på rugbrød og max. 200 kroner på mel/gær/sukker om måneden… ØKOLOGISK!!!

Stenalderkosten dør” … SERIØST? En anbefaling på 500g rødt kød om ugen og stenalderfanatikere bliver hysteriske! Det er på INGEN måder sundt for NOGEN at spise mere end 500g rødt kød om ugen.

Under produktionen af bare 1 kg oksekød udledes ligeså mange drivhusgasser, som når en personbil kører tværs over Sjælland! (Kilde: Videnskab.dk)
Tilsvarende produktion af kylling svarer til ca. 20 km og kartofler 1 km. (Kilde: Videnskab.dk
Gennemsnitsdanskeren spiser 48 kg kød om året. Det svarer til over 900g, hvilket er dobbelt så meget som i 1963. Vi spiser nu 4 frikadeller og 2 kartofler modsat før 2 frikadeller og 4 kartofler. (Kilde: Videnskab.dk)

De 3 ting du bør gøre, for at give dine børn en bedre fremtid:

  1. STOP MADSPILD
  2. SPIS MINDRE KØD
  3. VÆLG ØKOLOGISK (Kilde: Videnskab.dk)

Vælg kød af god kvalitet og høj dyrevelfærd. Kødet smager bedre, du behøver ikke så meget af det og det er ikke pumpet med vand/”naturel-marineret” eller fuld af fedt, brusk og benmel.
Vi handler kylling hver anden måned ved Allégården. Kødet leveres frossent lige til døren. Bestillingen foregår online. Dyrene har det godt, får så lidt skadelige stoffer som muligt og slagtes uden stress på stedet. Kvaliteten er helt i top.
Vi spiser ikke meget svinekød. Mest til jul, og så pølser. De bedste pølser og den absolut bedste flæskesteg fås på Rydskovgaard. Lars er økologisk landmand, og er altid klar på en snak om dyrenes vel. Topscore for at kunne levere flæskesteg 4 dage før julen 2012 uden forudbestilling. 
Oksekødet fås ikke bedre end på Nørregård. Her er ponyer og kaniner, man må klappe. Den sødeste hund, der gerne vil lege med børnene. Den hyggeligste gårdbutik med friskbagt brød hver tirsdag og fredag. Vidunderligt personale. Efterårskødet smelter på tungen, og man kan smage, at de glade økologiske køer har gået på græs hele sommeren.


Dette kostråd er skabt for at fremme folkesundheden, argumentet er at en halv liter magre mælkeprodukter dagligt fremme calcium i knoglerne og forhindrer osteoporose.
FEJL!!! Danmark er et af verdens mest mælkedrikkende lande. Danmark er et af de lande, hvor der findes flest tilfælde af knogleskørhed.

Smør skal bruges til én ting, og KUN én ting: Stegning!!!
Vi har brug for fedt! Fedt transporterer A-, D-, E- og K-vitamin rundt i kroppen. Fedt beskytter de indre organer og holder på varmen. 
Der findes 2 fedttyper:(kilde: Sundhed.dk)

  • Mættet fedt (øger mænden af LDL-kolesterol i blodet og øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme)
    •  Animalsk fedt
      • Smør, ost, fedt ved kødet og fløde
    • Transfedt
      • Kemisk proces/varmebehandling af vegetabilsk fedt, der bl.a. forlænger holdbarheden
  • Umættet fedt 
    • Enkelumættet fedt
      • Fede fisk, koldpresset olie, hasselnødder, cashewnødder, mandler og avocado (omdannes til transfedt under kraftig varmepåvirkning)
    • Flerumættet fedt (øger HDL-kolesterol i blodet og sænker LDL-kolesterol i blodet)
      • Omega 6-fedtsyrer
        • Vindruekerneolie, majsolie, hørfrø, valnødder og paranødder
          (omdannes til transfedt under kraftig varmepåvirkning)
      • Omega 3-fedtsyrer
        • Fede fisk
 

En ny stor undersøgelse i USA har vist, at det hverken er chips eller saltbøssen, der er den egentlige synder, når det gælder vores alt for store saltindtag. Den menneskelige krop har kun brug for 1500mg pr. dag. En gennemsnitskvinde indtager 4 gange så meget. En gennemsnitsmand indtager 7 gange så meget. Og et barn 8-18 år indtager 2½ gange så meget. Det er ALT FOR MEGET SALT!

Kroppen skal bruge salt til mange vigtige funktioner, fra transport af informationer gennem nervebanerne til celledannelse. Men for meget salt er årsag til forhøjet blodtryk, der igen er årsag til hjerte-karsygdomme. Så hvis man allerede har forhøjet blodtryk, diabetes eller problemer med nyrerne, er det utrolig vigtigt at lægge saltet på hylden! (kilde: Centers for Disease Control and Prevention)

Top 10 over saltsyndere
  1. Brød
  2. Pålæg
  3. Pizza
  4. Fjerkræ
  5. Suppe
  6. Sandwich
  7. Ost
  8. Pastaretter
  9. Kødretter
  10. Chips/saltstænger mv. 

SUKKER ER GIFT!!! 
Der er ikke så meget at rafle om her. Sukker kan sidestilles med alkohol og nikotin, det er skadeligt og det er afhængighedsskabende! Sukker i blodet er årsag til forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol, insulinresistens, diabetes og fedme. Der er ikke meget godt at sige om sukker. Det sukker, vi har brug for, får vi gennem frisk frugt og korn. (kilde: Videnskab.dk)

IForm hjælper dig med de 10 værste sukkerbomber
  1. Sodavand og saftevand
  2. Tilsat sukker i te/kaffe
  3. Slik
  4. Kage
  5. Chokolade
  6. Mælkeprodukter med tilsat sukker
  7. Juice
  8. Tilsat sukker på havregryn
  9. Smoothie
  10. Tørret frugt
 
Sluk tørsten i postevand! Punktum! Det er sundt! Det er rent! Det er billigt!

Tags:, , , , , , ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Copyright © 2010-2019 Det er bare sundt All rights reserved.
This site is using the Multi Child-Theme, v2.1.4, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.3, from BuyNowShop.com.