0

Hvordan forhindrer du madspild og økonomiserer med dine dagligvareindkøb?

Posted by LikeBree on 24. februar 2015 in Alt og intet |

Der er sikkert mange måder at gøre det på, men faktum er, at der smides 260.000 ton mad ud årligt i husholdningen. Det svarer til knap 2 kg mad direkte i skraldespanden i hver eneste husstand HVER uge!

[kilder: Stop madspild & Danmarks Statistik]

Lånt af wikipedia

I den forgående uge har jeg smidt den sidste 6.del af en kokosolie ud, da den havde fået mug i kanten… af mærkelige årsager, den sidste 4.del af et glas flødeost, da den havde forputtet sig bagerst på mejerihylden og 2 appelsiner, der var blevet bløde af mug natten over.

I den forgående uge har jeg brugt 5 bløde gulerødder i kødsaucen, 8 småt begyndede spirede kartofler [*] samt resten af en dåse tomatpuré [**] i svensk pølseret, 2 overmodne appelsiner i rødkålssalaten og resten af en dåse kokosmælk [**] til Chiken Tikka Masala. Desuden har jeg hakket 3 bananer og en pakke persille, smidt det i poser og i fryseren.

[*] skræl kartoflerne grundigt og undlad at spise spirerne, da de indeholder giftstofferne glycoalkaloider, det er også grunden til, du ikke skal spise det grønne på kartoflen. Symptomer på forgiftning er hovedpine, opkast og diarré.

[**] opbevar indholdet af dåsen i en fødevaregodkendt beholder, da dåserne kan udskille tin og bisphenol A. Større mængder tin kan forårsage diarré og opkast. Vær opmærksom på, at stofferne også kan udskilles i lukkede dåser, især hvis de får stød og buler.

NÅ… Hvordan går jeg så i gang?, spørger du. Du tænker måske, som mange andre i Danmark, det er tidskrævende og besværligt. Men ved du hvad? Det er faktisk tidsbesparende på den lange bane og du kan spare mange penge også.

time-371226_1920

Du kan downloade min indkøbsliste og madplan længere nede.

Mandag-søndag

Lad indkøbslisten hænge på køleskabet, så du hurtigt
kan sætte kryds i boxen ud for de varer, I løber tør for.

Fredag aften

Jeg spørger de øvrige familiemedlemmer om aftensmadsønsker til den kommende uge. Jeg forsøger at opfylde alles ønske.

Lørdag 

Gå en runde i køkkenet, tjek for råvarer, der skal bruges.

  • udløbsdato på fx mejeri og kødprodukter
  • åbne glas, dåser og pakker i køleskabet
  • frugt og grønt
  • holdbarhedsdato på frostvarer

Kryds af i cirklen ud for de fødevarer, du allerede har hjemme, på din indkøbsliste.

Tjek onlinereklamerne for butikkerne i dit lokalområde.

Aldi Bilka Fakta Føtex Irma Kvickly Lidl Netto Rema1000 Superbrugsen

Skriv bogstav “A” “Fa” “K” osv. efter fødevaren på din indkøbsliste,
hvis du finder et godt tilbud.

Find opskrifter, der matcher de ingredienser, du allerede har. Der er mange gode “Tøm køleskabet” inspirationssteder online.

Alletiders Kogebog Arla Madplaner Aarstiderne

Skriv navnet på opskriften ned på din madplan.

Kryds af i boxen ud for de ingredienser, du skal bruge til opskrifterne,
på din indkøbsliste.

Søndag

Vælg én discountbutik og et større supermarked til dine indkøb, de to, der har de mest fordelagtige tilbud i forhold til, hvad du står og mangler.

Indkøb alt det du kan få fingrene i i discountbutikken. Læg mærke til, at fastprisen på en vare i discountbutikken godt kan være billigere end tilbudsprisen i supermarkedet. Køb kun dét, du har på din indkøbsliste og forsøg at undgå store mængderabatter, med mindre du har plads til ekstra glas og konserves, eller ekstra plads i fryseren. Men der er jævnligt tilbud på samme type vare, så det er misforstået, man skal købe så store mængder.

Lånt af wikipedia

Nu har du din madplan hængende på køleskabet, brug evt. kalenderfunktionen i din telefon til at minde dig om at tage fødevarer ud af fryseren 1-2 døgn og lægge til optøning i en skål i køleskabet. Sådan sparer du også lidt strøm.

Du kan downloade min indkøbsliste udfyldt eller indkøbsliste tom.

Laminér den og skriv med en fin plast-/glasmarker. Så kan du rense den med sprit hver uge og genbruge den. Sådan sparer du på papiret.

Du kan også downloade min madplan.

Laminér den og genbrug den hver uge.

Jeg ville elske at høre jeres erfaringer. Og hvorvidt listerne kan bruges 🙂

Tags:, , , , , , ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Copyright © 2010-2017 Det er bare sundt All rights reserved.
This site is using the Multi Child-Theme, v2.1.4, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.3, from BuyNowShop.com.